Wykładowcy

Wykładowcami warsztatów III Małopolskiego Festiwalu Saksofonowego będą:

 

prof. Paweł Gusnar

Saksofonista, solista, kameralista, muzyk sesyjny, pedagog, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Jako jeden z nielicznych saksofonistów łączy na równie wysokim poziomie działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Grę na saksofonie studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2003 r. prowadzi klasę saksofonu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi. W 2011 r. uzyskał stopień doktora, natomiast w 2014r. stopień doktora habilitowanego. Od listopada 2011 r. pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (kadencja 2012–2016). W 2016 roku został wybrany na stanowisko prorektora ds. zagranicznych UMFC.

Koncertuje na estradach prestiżowych sal koncertowych – filharmonicznych i kameralnych, w Polsce i za granicą. Jako solista występował m.in. z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Amadeus, Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Baltica, NOSPR, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Royal Northern College of Music (Manchester), Orchestre Valentiana (Francja), Lviv Chamber Orchestra „Academia” i niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi, m.in. z Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią czy Polską Orkiestrą Radiową oraz z zespołami jazzowymi i rozrywkowymi, m.in. Adama Sztaby, Kukla Band Zygmunta Kukli, Tomasza Szymusia, Krzysztofa Herdzina. Koncertuje i nagrywa również jako muzyk sesyjny (liczne produkcje TV, m.in. dla TVP, TVN, Polsat).

Paweł Gusnar jest wielkim propagaorem muzyki współczesnej, wykonawcą oraz inspiratorem wielu polskich kompozytorów, a także niestrudzonym promotorem polskiej muzyki w świecie. Dla niego powstało blisko 70 utworów, w tym aż 16 na saksofon z orkiestrą i dzieła stanowiące ewenement w literaturze światowej. Za sprawą Gusnara polski repertuar saksofonowy zaistniał w największych ośrodkach muzycznych świata. Zaledwie w ciągu ostatnich trzech lat był pierwszym wykonawcą koncertów saksofonowych, m.in. Krzysztofa Pendereckiego (Koncert na saksofon altowy), Bronisława Kazimierza Przybylskiego (North), Krzysztofa Knittla (Partita), Bartosza Kowalskiego (Gniew wiatru), Krzysztofa Herdzina (Koncert na altówkę, saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną), czy Sławomira Kaczorowskiego (Koncert na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową). Dokonał również licznych prawykonań utworów takich kompozytorów, jak m.in.: Miłosz Bembinow, Wojciech Błażejczyk, Artur Cieślak, Gerard Drozd, Grzegorz Duchnowski, Andrzej Dutkiewicz, Alicja Gronau-Osińska, Krzysztof Herdzin, Anna Maria Huszcza, Sławomir Kaczorowski, Andrzej Karałow, Benedykt Konowalski, Aleksander Kościów, Marcin T. Łukaszewski, Paweł Łukaszewski, Piotr Moss, Zbigniew Penherski, Maria Pokrzywińska, Dariusz Przybylski, Marian Sawa, Bogusław Schaeffer, Edward Sielicki, Elżbieta Sikora, Maciej Staszewski, Weronika Ratusińska, Łukasz Woś. Od 2015 r., nakładem wydawnictwa Ars musica, ukazuje się seria Paweł Gusnar Collection, zawierająca nuty utworów napisanych dla tego saksofonisty. W dorobku posiada ponad 50 płyt CD, w tym solowe i autorskie, m.in.: New Polish Music for saxophone and organ, Jazz Sonatas, Komeda Inspirations, Saxophone Impressions, Saxophone Varie, Saxophone Varie vol. 2, (Re)Discovering Woodwind Masterpieces (pierwsze polskie nagranie Koncertu Es-dur op. 109 Głazunowa), Penderecki Concerto Per Viola (sassofono) ed Orchestra. Wielokrotnie był nominowany do Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk, również w kategorii Artysta Roku; zdobył ją trzykrotnie: w 2014 r. za Saxophone Varie, w 2015 r. za Paweł Łukaszewski Musica Sacra 5 (na płycie znalazło się Lenten Music napisane dla Gusnara i wykonane przez niego i Morpheus Saxophone Ensemble) oraz w 2016 r. za album Verbum Incarnatum, zrealizowany we współpracy z Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti (w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna). Artysta nominowany był również dwukrotnie do zaszczytnego tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej (w 2014 i 2015 r.).

Jako niekwestionowany autorytet zasiada w jury konkursów i prowadzi kursy mistrzowskie w najlepszych ośrodkach muzycznych świata – od Korei Południowej i Chin, przez Ukrainę, Chorwację, Węgry, Republikę Czeską, Słowację, Austrię, Niemcy, Belgię, po Szwajcarię, Włochy, Francję i Hiszpanię. Paweł Gusnar jest artystą firmy YAMAHA, BG Franck Bichon oraz D’Addario.

 

 

ad. dr Magdalena Jakubska-Szymiec

Saksofonistka urodzona na Śląsku. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Bernarda Steuera (dyplom z wyróżnieniem). Następnie kształciła się w międzynarodowej klasie saksofonu Radka Knopa w Conservatoire de Region de Perpignan (Francja). Trzykrotnie została uhonorowana stypendium Ministra Kultury i Dziedzictw Narodowego oraz dwukrotnie Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Jest laureatką wielu nagród, najważniejsze to: Grand Prix oraz nagroda „Rydwan Apollina”- Ogólnopolski Konkurs „Młody Muzyk”, I nagroda w XXVII Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych we Wrocławiu, II miejsce w I Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym w Opolu, I miejsce w Konkursie o Stypendium Fundacji Yamaha Music Foundation of Europe w kategorii Instrumenty Dęte Drewniane. Jako kameralistka współpracuje z pianistką Joanną Balewską, a z mężem gitarzystą Grzegorzem Szymiec współtworzy The SIX & SAX Duo. Współpracuje z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Śląską, Orkiestrą Muzyki Nowej oraz Orkiestrą Aukso. Jest zapraszana do jury krajowych i międzynarodowych konkursów saksofonowych oraz jako wykładowca na kursy dla nauczycieli, studentów i uczniów organizowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako adiunkt prowadzi klasę saksofonu w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskeigo w Poznaniu. W 2016 roku ukazał się jej debiutancki album: Łukasz Woś – Works for saxophone and piano. Magdalena Jakubska-Szymiec jest endorserem firmy BG France oraz D’Addario.

 

dr Łukasz Nędza

W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie saksofonu prof. dra hab. Andrzeja Rzymkowskiego. Edukację kontynuował w Hochschule für Musik Nürnberg – Augsburg, w klasie saksofonu prof. Güntera Priesnera, gdzie w 2008 roku otrzymał dyplomy ukończenia studiów drugiego stopnia i studiów podyplomowych (oba z wyróżnieniem). Swe umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich pedagogów jak: prof. Jean – Marie Londeix i prof. Claude Delangle. Brał udział w licznych festiwalach jako solista, członek zespołów kameralnych i orkiestr symfonicznych, m.in.: Aktuelle Musik 017 (Norymberga, 2017), Warszawska Jesień (Warszawa, 2016), Festiwal Muzyki Filmowej (Kraków, 2014), Muzyka Na Szczytach (Zakopane, 2010), New Music Festival (Ostrawa, 2007), Beethovenfest (Bonn, 2005). Od 2002 roku współpracuje z krakowskimi kompozytorami. Brał udział w prawykonaniach utworów: Impresja na saksofon altowy i orkiestrę kameralną Pauliny Załubskiej (Ostrawa, 2007), Kooperatywa na saksofon altowy i akordeon Wojciecha Ziemowita Zycha (Kraków, 2005) oraz Monophonie VII na 17 saksofonów Bogusława Schaeffera (Norymberga, 2003). Od 2004 roku współpracuje z Filharmonią Krakowską, biorąc udział w koncertach symfonicznych oraz audycjach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Prowadzi solową i kameralną działalność artystyczną, jest członkiem Krakowskiego Kwartetu Saksofonowego, z którym w roku 2010 nagrał płytę The Clockwork Music z muzyką Krzysztofa Aleksandra Janczaka. W roku 2015 uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Od 2016 roku pracuje jako asystent w klasie saksofonu prof. dra hab. Andrzeja Rzymkowskiego, w Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi również klasę saksofonu w Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

 

dr Alicja Wołyńczyk-Raniszewska

Saksofonistka. Grająca z pasją artystka, a także zaangażowana nauczycielka. Występowała w wielu krajach Europy. Swój debiut w Filharmonii Narodowej zagrała wraz orkiestrą Sinfonia Viva pod dyr. T. Radziwonowicza (2012), wystąpiła też z orkiestrą dętą AMFC pod dyr. G. Mielimąki, orkiestrą kameralną Intermezzo, a także zl’Harmonie des Lambres pod dyr. Pierre’a Camiera (Francja). Solo i w zespołach dokonała prawykonań utworów Dariusza Przybylskiego, Julii Schreitl, Łukasza Godyli, Christiana Simana, Alicji Gronau, Marcina Łukaszewskiego, Violi Falb, Anny Marii Huszczy, etc. Trwająca do dziś współpraca z akordeonistą Jarosławem Gałuszką (les Sons de l’Air/Dźwięki Powietrza) przyniosła jej I miejsce i nagrodę specjalną na 43. Internationaler Akkordeonwettbewerb (Klingenthal 2006). Jest laureatką kilku innych konkursów. Wraz z Dorotą Samsel współtworzyła duet Ars Duo, z którym wydała płytę Saxophone Conversations (DUX, 2014). Współpracowała również z pianistą Adamem Sychowskim (One more time), zespołami Cafe Cortao, Flamencos. Wraz z Cornelią Hoegl (Austria) jest współautorką cyklicznego projektu Austria meets Poland, który ma na celu łączyć twórczość i wykonawstwo muzyki obu Państw. Projekt jest wspierany przez Austriackie Forum Kultury w W-wie. Reprezentowała Polskę w European Saxophone Ensemble (Ambasador Kultury Unii Europejskiej), z którym odbyła tournée po Europie i nagrała płytę Aeration (2009-2010). Współpracowała również z tak uznanymi artystami jak Paweł Gusnar (Academia Saxophone Quartet), Magdalena Kordylasińska, Alina Mleczko (A4 saxophone quartet). Przez 10 lat współtworzyła kwartet saksofonowy Saksmisja. Przez ponad dekadę współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej. Również przez 10 lat występowała w spektaklu K. Warlikowskiego Poskromienie złośnicy wykonując muzykę P. Mykietyna w Teatrze Dramatycznym w W-wie. Jako kameralistka występowała na licznych festiwalach, m.in. Le Printemps de Musique d’Escaut, Les Follees Journees, Musica Polonica Nova, Światowy Kongres Saksofonowy (Słowenia, Francja), II Polski Kongres Saksofonowy, w Filharmonii Narodowej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Łódzkiej, etc. Współpracowała z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią i ostatnio z Sinfonią Iuventus. W 2015 roku uczestniczyła w muzyczno-pantomimicznym projekcie Rytułały – MimOpery w Warszawskiej Operze Kameralnej. Jest absolwentką studiów doktoranckich UMFC w Warszawie1 w klasie prof. Pawła Gusnara i prof. Mieczysława Pokrzywińskiego. Z wyróżnieniem ukończyła AMFC w Warszawie w klasie prof. P. Gusnara oraz Uniwersytet Warszawski (IINiSB). Szkołę II stopnia ukończyła w klasie Radosława i Aliny Mleczko. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu Socrates-Erasmus (Information Services and Management studies w Holandii). W Holandii uczyła się też u primariusa Aurelia Saxophone Quartet – Johana van der Lindena. Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich (m. in. z A. Bornkampem, C. Delanglem, D. Gauthierem, etc.). Prowadziła warsztaty saksofonowe w Polsce, na Słowenii i we Francji. Prowadzi klasę saksofonu w ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego i OSM im. Z. Brzewskiego w Warszawie, a jej uczniowie są ponad 70-krotnie laureatami konkursów krajowych i międzynarodowych oraz stypendystami Młodej Polski, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, czy Stypendium JP2. Zasiada w jury konkursów. Organizuje ogólnopolskie warsztaty saksofonowe (z prof. Michelem Superą, Cornelią Hoegl, Alfonso Padillą, Johanem van der Lindenem, Pawłem Gusnarem), a ostatnio Ogólnopolską Konferencję Saksofonową w W-wie (2017). Przez wiele lat prowadziła portal informacyjny dla saksofonistów Da Camera. Pracowała w Radio Classic prowadząc m.in. Muzyczną Giełdę Radia Classic pomysłu Radosława Mleczko. Jest członkiem SPAM, PTMW. Alicja Wołyńczyk jest artystką marki Buffet Senzo. Gra na saksofonie Buffet Senzo, stroikach d’Addario i maszynce JVL. www.saxophone.art.pl, www.sons.saxophone.art.pl

mgr Krzysztof Bagnicki

Ukończył Studia magisterskie na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie saksofonu prof. Bernarda Steuera. W latach 1999- 2000 oraz 2006-2007 był członkiem Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej w Nowym Sączu. Od roku 2007 prowadzi klasę saksofonu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Gorlicach, a od roku 2013 pracuje także jako nauczyciel saksofonu w Szkole Muzycznej I stopnia w Korzennej. Jego uczniowie byli wielokrotnie laureatami wielu prestiżowych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. W dalszym ciągu doskonali swoją wiedzę pedagogiczną biorąc udział w licznych kursach i warsztatach prowadzonych przez doświadczonych saksofonistów z polski oraz z zagranicy. Za swoją pracę został wielokrotnie nagradzany. Otrzymał szereg wyróżnień przyznanych przez członków jury konkursów saksofonowych za wzorowe przygotowanie uczniów. W roku 2012 –nagrodę II stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce. W roku 2017 – nagrodę Burmistrza Miasta Gorlice za wybitne osiągnięcia w pracy na rzecz rozwoju i upowszechniania kultury w mieście .W roku 2019 – nagrodę I stopnia Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce.